Dit is onze gids voor Linkbuilding voor SEO in 2023, de gids voor het opbouwen van backlinks voor uw website dus in 2023. Hij is compleet met strategieën en case studies. We raden je ten zeerste aan om zo snel mogelijk te beginnen met deze tactieken en bereikstrategieën om het bereik van je website te verbeteren!
Wat is linkbuilding?
Bij zoekmachineoptimalisatie is linkbuilding het proces van het verwerven van backlinks naar uw website van relevante en gezaghebbende bronnen (andere websites) ergens anders op het internet.
Zie backlinks als steunbetuigingen van andere mensen in uw branche. Als u een zakelijke blog heeft, en er zijn een heleboel andere zakelijke blogs die naar uw berichten linken, wat denkt u dat dit de zoekmachines vertelt die al die links volgen?
De links zeggen dat u nuttige inhoud moet hebben die uitgebreid ingaat op de behoeften van gebruikers en waarnaar andere site-eigenaren hun lezers willen verwijzen.
Samen met die inhoud en de geoptimaliseerde technische SEO van uw website stimuleert een robuust backlinkprofiel Google om uw site hoog aan te slaan. En als Google uw site goed vindt, zal het uw webpagina’s hoger tonen in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten.
Daarom is linkbuilding al sinds het begin zo’n belangrijk onderdeel van SEO. Ongeacht het soort website dat u beheert, linkbuilding kan u helpen om door meer mensen gevonden te worden.
Dus, wat is linkbuilding? Hoe ziet het er eigenlijk uit?
Ik zal het een beetje vereenvoudigen:
SEO linkbuilding is het bereiken van iemand met een hoogwaardige website die gerelateerd is aan uw branche en het gebruiken van een van de verschillende manieren om te vragen of ze een link naar uw website willen plaatsen vanaf hun website.
De link zelf ziet eruit als een blauw (soms een andere kleur), onderstreept woord of zinsdeel dat op natuurlijke wijze in die inhoud wordt gebruikt.
Die link vertelt Google dat deze website het goed vindt wat hij op uw site ziet of dat het zijn inhoud versterkt. De zoekmachine kan uw pagina daardoor hoger plaatsen.
Dat is het.
Dat is linkbuilding. Maar zoals met alles wat de moeite waard is, is het nooit echt zo eenvoudig. Wat ik hierboven beschreef is zeker het concept samengevat, maar als linkbuilding zo eenvoudig was, zou je geen gids nodig hebben zoals deze die beschrijft hoe het moet.
Bij Linkbuilding Vlaanderen leveren we dagelijks linkbuilding diensten aan klanten. Alles in deze gids is precies wat we dagelijks doen voor genoemde klanten en waarom we in staat zijn een dergelijke dienst op te schalen.
Alles koppelen aan SEO
Linkbuilding is de kern van SEO, samen met de twee andere pijlers: inhoud en technische SEO. Dat is natuurlijk SEO in zeer brede streken schilderen, maar de meeste details vallen in een van die drie categorieën. En de categorieën werken allemaal samen en hebben veel met elkaar te maken.
Bijvoorbeeld, hoogwaardige content marketing is nog steeds koning in SEO, maar gebruikers zullen een slechte ervaring hebben om toegang te krijgen tot die content als uw technische SEO of gebruikerservaring tekortschiet, en hoe dan ook, ze hadden misschien een gemakkelijkere tijd gehad om de content te vinden als u een groter backlink profiel had.
Het is veel om over na te denken, maar we richten ons nu alleen op linkbuilding.
De sites die naar u linken moeten van hoge kwaliteit zijn (als in, niet spammy) om de link te laten “tellen”.
Wat is een kwaliteitswebsite? Het moet een echte producent van gezaghebbende inhoud zijn. Die inhoud moet iets nuttigs en relevants bieden aan de gebruiker en mag geen enkele vorm van misleiding bevatten bij het linken. De site moet ook niche zijn, niet een die inhoud publiceert over een miljoen verschillende dingen.
Voor een perfect voorbeeld van spammy websites, denk aan old-school linkfarms (die overigens nog steeds bestaan). Jij en je vrienden komen samen en kopen een hoop blogs over een hoop verschillende onderwerpen en spreken dan af om voortdurend naar elkaar te linken om je SEO-waarde te verhogen, zonder rekening te houden met de gebruikerservaring.
Illustratie van hoe linkfarms werken, met meerdere websites die met elkaar linken.
Het is een klassieke spamtactiek, en pogingen om links te krijgen van zo’n blog of groter netwerk moeten altijd worden vermeden, hoe gemakkelijk het ook is. Google heeft dat soort uitgevers al jaren in de gaten, en die inhoud zal in 2023 echt niet meer goed scoren.
Gezien al deze informatie, als de tandwielen in uw hoofd hebben gedraaid, zouden er nu vragen moeten rijzen.
Wie moet ik benaderen?
Hoe weet ik dat ze goed bij me passen?
Wat als ze niet reageren?
Waarom reageren ze niet?
Hoe krijg ik ze zover dat ze reageren?
Waarom vragen ze om geld?
Moet ik ze betalen?
Is het niet makkelijker om ze gewoon te betalen?
Wanneer ik een paar links krijg, wanneer kan ik dan hogere rankings verwachten?
En dit zijn allemaal dingen waar je je zorgen over moet maken als je linkbuilding op de juiste manier wilt doen.
Dus, nu je weet hoe het eruit ziet om aan linkbuilding te doen voor SEO, laten we meer leren over waarom het zo belangrijk is voor de SEO van je website.
Waarom linkbuilding belangrijk is voor SEO
Linkbuilding zal ook in 2023 veel werk vergen om op de juiste manier te doen.
Als u uw eigen website beheert, kan linkbuilding uiteindelijk uw dagen opslokken. Als je een bureau bent, zou je een heel team van mensen nodig hebben die hun hele werkdagen bezig zijn met SEO linkbuilding.
Dat is het belang van linkbuilding.
De zonnige kant is echter dat dit allemaal is in het streven naar iets heel belangrijks voor SEO: die stemmen van vertrouwen van andere domeinen die in wezen zeggen: “Ja, ik zal naar deze website linken vanaf mijn eigen site omdat het relevante inhoud heeft die mijn lezers nuttig zouden vinden.”
Er zijn zoveel rankingfactoren waarmee websites rekening moeten houden om op Google te verschijnen voor relevante zoekwoorden, en backlinks van hoge kwaliteit spelen daarin een grote rol.
U kunt elke analogie gebruiken die u wilt, maar beschouw links naar een website als karaktergetuigenverklaringen in een rechtbank.
Karaktergetuigen worden opgeroepen om te getuigen over iemands persoonlijkheid en normale karakter. Wie deze getuigen zijn, en wat ze zeggen, is belangrijk voor de rechtbank.
Je zou het woord van een vreemde hierover niet vertrouwen, of iemand die in de getuigenbank onzin uitkraamt.
Hetzelfde geldt voor links. Goede, relevante, echte links zijn belangrijk voor Google.
Slechte, lage kwaliteit, irrelevante links? Niemand gelooft ze op hun woord.
Dus, hoewel links zeker niet de enige rankingfactor zijn voor Google, zijn ze een groot deel van waarom een webpagina scoort voor een trefwoord, samen met kwalitatieve inhoud en geoptimaliseerde on-page SEO. U weet nu wat linkbuilding is en waarom we er zo hard aan werken bij SEO.
Laten we in dat geval een diepe duik nemen in de methoden die u kunt gebruiken om die links te bouwen.
Hoe links te bouwen voor SEO: Top Link-Building strategieën
In de loop der jaren hebben SEO’s, zoals ik al zei, vele, vele woorden geschreven over linkbuilding en hoe het te doen. Er zijn tal van strategieën voor het bouwen van links naar uw eigen website of die van uw klanten.
Sommige strategieën zijn legitiem en kunnen je zeker helpen.
Andere zijn spammy en zal niet alleen niet helpen, maar kan je genegeerd of bestraft door Google.
Enkele solide strategieën die door de jaren heen voor veel SEO’s hebben gewerkt, zijn onder andere:
- Gastposten, we plaatsen blogs met daarin uw links op relevante websites
- We plaatsen links op de homepage van relevante websites
- We bouwen sterke links via dé Tiered Linkbuilding Techniek
Begin niet met linkruil !Waarom?
Nou, bij veel link-buildingtechnieken wordt iemand regelrecht gevraagd een link naar jou te plaatsen.
Waarom zouden ze dat willen doen? De goedheid van hun hart?
Hoewel sommige mensen misschien geloven dat anderen van nature altruïstisch zijn, is digitale marketing een business waarin website-eigenaren altijd proberen meer verkeer te krijgen en meer geld te verdienen.
Het is dus altijd een goed idee om iets waardevols terug te bieden aan degenen van wie je een gunst vraagt.
Laten we ons verdiepen in de technieken die ik hierboven noemde om hier meer over te weten te komen.
Gastposten blijft het meest interessante
Guest posting is een link-building techniek die SEO’s al vele, vele jaren gebruiken om links op te bouwen naar hun websites of die van hun klanten.
Guest posting bestaat uit het bereiken van een legitieme webmaster met een stuk van de inhoud met een link naar uw website en vragen om het te publiceren.
Zodra het is gepubliceerd, zal die backlink bestaan op het internet en in uw backlinkprofiel worden opgenomen.
Nu is het de moeite waard om te vermelden dat Matt Cutts, voormalig hoofd van webspam bij Google, in 2014 zei dat guest posting volledig dood was en niet meer mocht worden gebruikt voor linkbuilding.
Waarom raad ik het dan toch aan? Omdat deze, zoals veel citaten in de geschiedenis, een context heeft die hem een beetje nuanceert.
Cutts zei dat guest posting dood was omdat het spammy was geworden. Nogmaals, denk aan linkfarms waar het laagste van het laagste soort inhoud wordt gepubliceerd met links naar producten die een of andere sukkel wil dat je koopt.
Het hele doel van de inhoud is gewoon om de link te bevatten. De auteur geeft er niet om gebruikers ergens mee te helpen.
Zelfs als je die inhoud zou vinden, zou je niet geloven wat er stond, je zou niet op die link klikken, en je zou dat product zeker niet kopen.
Cutts zei dat guest posting dood was omdat het spammy was geworden. Nogmaals, denk aan linkfarms waar het laagste van het laagste soort inhoud wordt gepubliceerd met links naar producten die een of andere schlemiel wil dat je koopt.
Het hele doel van de inhoud is gewoon om de link te bevatten. De auteur geeft er niet om gebruikers ergens mee te helpen.
Zelfs als je die inhoud zou vinden, zou je niet geloven wat er stond, je zou niet op die link klikken, en je zou dat product zeker niet kopen.
Dus Google zal zoiets niet aan u tonen.
Maar er is een goede vorm van gastbloggen die veel goede, eerlijke, white-hat SEO’s gebruiken om links op te bouwen. Het komt allemaal neer op de kwaliteit van zowel de website als de inhoud die je levert. U kunt een tool zoals Semrush gebruiken om de domein autoriteit (DA) en het zoekverkeer van een website te controleren.
Veel mensen gebruiken domein autoriteit om de kwaliteit van een website te controleren, maar vergeet niet dat DA een meting van Moz is, niet een ranking factor die door Google is vastgesteld.
Toch is DA een vrij goede indicator van waar een website valt op de glijdende schaal van autoriteit en relevantie.
Gastposten op een echte blogsite met echte volgers die om die bepaalde niche geven, gaan over het genereren van inhoud die die mensen zouden willen lezen. Het gaat er niet om iets te spammen of iets in te dienen alleen om een link te krijgen.
Zoals ik hierboven al zei, is dit een situatie van geven en nemen. Je moet de website-eigenaar iets aanbieden dat de moeite waard is om een kans te maken die link te verdienen.
Als u zich richt op een blog met behoorlijk verkeer, maar geen A-lister, kunt u die website helpen door inhoud van hoge kwaliteit te bieden, waar het publiek echt iets aan heeft, omdat die relevant is en goed onderzocht.
De kans is groot dat een kleinere blog wordt gerund door slechts één of twee mensen die niet de tijd hebben om zoveel inhoud te creëren als ze zouden willen. Dit is dus de dienst die je hen aanbiedt.
Wat u in ruil vraagt is dat ze de link naar uw niet-spammy website behouden en dat u uw volledige bio vermeldt. Dat betekent een foto van u, uw blurb, en waarschijnlijk een link naar de homepage van uw website.
Het schrijven van effectieve pitches aan site-eigenaren zou een blogpost op zich kunnen zijn, maar je moet weten dat er goede manieren zijn om iemand hiervoor te benaderen.
Linkterugwinning
Als u eenmaal links naar uw site hebt gekregen via gastposten of een van de andere methoden die ik hieronder zal behandelen, moet u weten dat ze niet altijd blijven bestaan.
Al dat harde werk dat u doet om zelfs maar één enkele link te krijgen, kan (tijdelijk) een verspilling zijn wanneer u pagina’s verwijdert of anderszins dingen op uw website verandert die de link overbodig maken.
Linkrecuperatie is dus deels het terugwinnen van die links door webmasters bijgewerkte URL’s voor te leggen.
Het andere deel van linkrecuperatie is het vinden van niet-gelinkte vermeldingen van uw merk op het internet en ervoor zorgen dat deze naar u worden teruggelinkt.
Om gebroken backlinks en niet-gelinkte vermeldingen te vinden, kunt u een tool zoals Ahrefs gebruiken. Voer gewoon een URL in en ga naar het gedeelte “Gebroken backlinks” aan de linkerkant om een lijst van URL’s met gebroken backlinks te zien.
De lijst ziet er als volgt uit:
lijst van gebroken backlinks in Ahrefs
Hoe repareer je gebroken backlinks? Er zijn meerdere manieren, waaronder de webmaster vragen de link voor u te corrigeren en nieuwe inhoud toevoegen aan de oorspronkelijke link zodat deze niet meer gebroken is.
Maar verreweg de makkelijkste methode is gewoon 301 redirects toevoegen aan je gebroken pagina’s zodat de backlinks weer naar goede pagina’s verwijzen.
Al dat link sap dat gestopt was met stromen? Yep, het is weer Niagara Falls.
En wat betreft niet-gelinkte vermeldingen op het internet, de Content Explorer tool in Ahrefs kan je hierbij helpen. Je gebruikt het om op de hoogte te worden gebracht van merknaamvermeldingen die je in je account invoert.
Afhankelijk van de termen die u invoert, zult u waarschijnlijk enkele van de filters moeten aanpassen om nauwkeurige resultaten te krijgen. U ziet hieronder dat mijn zoektocht naar vermeldingen van “Linkbuilding Vlaanderen” gevallen oplevert van “SEO” met woorden die eindigen op “l” ervoor.
In ieder geval hoeven deze vermeldingen niet te stoppen bij alleen uw bedrijfsnaam. U kunt worden gewaarschuwd voor vermeldingen van uw producten, diensten en alles wat uniek is voor uw bedrijf.
Dan komt het aan op outreach. U kunt de webmaster om een backlink vragen als u denkt dat het de lezers van die inhoud echt zal helpen, bijvoorbeeld als het mensen zal helpen meer te weten te komen over een bepaald onderwerp.
Wees er alleen niet te kieskeurig over. Ga niet achter een niet-gelinkte vermelding van uw merk aan als de inhoud op een andere plaats op de pagina naar u verwijst.
Dan komt het aan op outreach. U kunt de webmaster om een backlink vragen als u denkt dat het de lezers van die inhoud echt zal helpen, bijvoorbeeld als het mensen zal helpen meer te weten te komen over een bepaald onderwerp.
Wees er alleen niet te kieskeurig over. Ga niet achter een niet-gelinkte vermelding van uw merk aan als de inhoud op een andere plaats op de pagina naar u verwijst.
Gebroken Link Building
Een andere methode van link building die je kunt proberen heet broken link building.
Het is vergelijkbaar met link reclamatie. Bij broken link building vindt u gebroken externe links op top-performante websites in uw voorkeursindustrie, laat u de site-eigenaar dit weten en biedt u vervolgens een inhoudelijke vervanging aan.
Ook hier ziet u dat deze vorm van linkbuilding voor beide partijen winst oplevert.
U wijst op een gebroken link op een site (niemand wil gebroken links) en biedt een oplossing (uw content) die zowel voor de site-eigenaar (een goede bron) als voor u (een kwaliteitsbacklink) werkt.
U kunt dé Linkbuilding Vlaanderen gids over gebroken backlinks raadplegen om dieper op dit onderwerp in te gaan, maar in principe gebruikt u de tool Site Explorer in Ahrefs om gebroken pagina’s te vinden op andere websites die nog steeds backlinks naar hen hebben.
Vervolgens ga je op zoek naar deze links voor je eigen inhoud.
Een obstakel dat je hier zou kunnen opmerken is het feit dat je de middelen moet hebben om je verzoek te ondersteunen. Als je nog geen vervangende inhoud hebt voor de gebroken link, moet je die maken, en die moet van hoge kwaliteit zijn.
Heb je tijd om dat te doen voor alle gebroken backlinks die je voor jezelf wilt?
Het kan uiteindelijk veel moeite kosten, en dat brengt me tot een laatste punt dat ik wil maken over gebroken linkbuilding: je succespercentage zal waarschijnlijk rond de 5-10% liggen.
Waarom zo laag? Vele redenen.
Mensen hebben het druk.
Mensen krijgen veel cold-call outreach en denken dat het allemaal spam is.
Mensen geven er niet om je te helpen of misschien zelfs de gebroken links op hun websites.
Broken link building is veel werk voor vaak weinig rendement. Het zal succesvoller voor je zijn als je het kunt opschalen en een ton aan outreach kunt doen.
Als je hier tijd voor hebt, geweldig. Zo niet, dan vind je de moeite misschien niet de moeite waard.
Natuurlijk hoeft niet alle linkbuilding zo droog en technisch te zijn. Je kunt er wat meer plezier aan beleven door infographics te gebruiken om je rijke content te promoten en op die manier backlinks te verdienen.
Zie het als volgt.
Je steekt de tijd in het genereren van uitgebreide, gedetailleerde gidsen over onderwerpen in je niche. De inhoud bevat afbeeldingen, video’s, grafieken, veel interlinking, en alle inhoud die mensen willen zien. Het is perfect.
Maar u wilt er meer ogen op krijgen om de hele inspanning de moeite waard te maken.
Afgezien van alle andere basis SEO-praktijken die u zou gebruiken om het te laten scoren, kunt u ook backlinks naar de inhoud opbouwen door anderen te bereiken, niet met een gastpost, maar gewoon met een infographic die leuke visuals en ontwerpen gebruikt om uw belangrijkste webinhoud samen te vatten.
Denk aan zoiets als dit:
opvallende en gedetailleerde infographic over kapitaalmarkten
Infographics zoals de bovenstaande zijn zo nuttig in content marketing vanwege de manier waarop ze informatie presenteren.
Je kunt kijken naar een heleboel statistieken over hoe infographics mensen helpen om informatie vast te houden. Mensen maken bijvoorbeeld 80% minder fouten bij het uitvoeren van een klus waarvoor visuele instructies waren.
Je kunt mensen ook gemakkelijker over moeilijke onderwerpen vertellen als je ze visualiseert. Kapitaalmarkten zijn behoorlijk droog, toch?
Maar kijk nog eens naar die infographic. Het maakt het geheel veel minder intimiderend.
Dus, als je een geweldige webcontent wilt promoten die je net hebt geschreven, en je wilt een extra stap zetten om er backlinks voor te krijgen, maak er dan een kleurrijke, opvallende visual omheen.
De afbeelding moet beschrijvende beelden combineren met tekst – niet te veel – om het belangrijkste punt van uw inhoud over te brengen. De afbeeldingen moeten het algemene “verhaal” van uw inhoud weergeven zonder te veel weg te geven.
Met andere woorden, het moet gebruikers naar de rest van de informatie laten verlangen.
Vervolgens kunt u die infographic opnemen in uw e-mail aan website-eigenaren. Presenteer uw inhoud als nuttig en relevant voor de volgers en abonnees van de website.
Zoals u waarschijnlijk al weet, mag dit natuurlijk geen spam zijn.
Niemand gaat linken naar dunne rotzooi die je in een half uur op je website in elkaar hebt geflanst. Zorg ervoor dat de inhoud die je probeert te promoten iets van echte waarde biedt.
Maar dan ben je nog niet klaar. Je moet nog steeds je infographic verkopen. De manier om dat te doen is om het te presenteren als een verleidelijke preview van de belangrijkste gebeurtenis.
Het voordeel van infografieën is dat ze deelbaar zijn. Alles wat u in dit geval vraagt, is dat webmasters één eenvoudige afbeelding delen met hun volgers en dat die teruglinkt naar uw rijke inhoud.
Als de beelden bij uw inhoud passen en relevant genoeg zijn voor het publiek van de website, krijgt u misschien wel een backlink als antwoord.
Natuurlijk zul je altijd die gevallen hebben waarin iemand je pitch ghostt, maar net als bij broken link building, als je dit op schaal kunt doen, zou je kans op succes moeten toenemen.
Als je genoeg indruk maakt op deze schrijvers, kun je misschien een vaste bron voor hen worden, met je naam, een citaat en een backlink in elk stuk content dat ze produceren.
Zoals altijd is niet elke backlink gelijk.
U hoeft of wilt niet echt een backlink van een lage kwaliteit, spammy rommel van een site. Controleer de site in Semrush of Ahrefs om een overzicht te krijgen van zijn plaats in de ogen van Google.
Ga alleen achter die sites aan waarvan u denkt dat ze waarde kunnen toevoegen aan uw backlinkprofiel als u er links van zou verwerven.
straatnaambord dat de verschillende onderdelen van linkbuilding benoemt
Andere manieren om SEO Link Building te doen
Als je een beginner bent in digitale marketing en je hebt je afgevraagd hoe je linkbuilding voor SEO moet doen, dan behoren de punten die ik hierboven beschrijf tot de beste en meest effectieve manieren om het aan te pakken.
Er zijn echter enkele andere methoden die sommige mensen gebruiken en voorstaan, sommige meer legitiem dan andere.
U kunt bijvoorbeeld overwegen uw bedrijfsnaam in te dienen bij een online bedrijvengids waar potentiële klanten zich verzamelen. Dit levert u een relevante backlink op.
Een andere, veel wankelere methode van linkbuilding die sommige mensen leuk vinden, is een link naar hun eigen website in een commentaar op een forum of een blogpost van iemand anders.
Dit zal weinig tot geen SEO waarde doorgeven, maar het kan nog steeds voordelig zijn als het een bericht of forum is dat veel ogen krijgt. Het kan een mooie brok verwijzingsverkeer naar uw website sturen.
De Do’s & Don’ts van Link Building
Doen:
Prospecteer relevante, kwalitatieve sites waar je graag een link op zou hebben
Maak hoogwaardige e-mails en pitches
Gebruik maken van tactieken zoals gebroken backlink reclamatie en proberen oude gebroken links die uw concurrenten ooit bezaten terug te winnen
Creëer inhoud van hoge kwaliteit en grafische inhoud
Meld u aan voor gratis tools zoals HARO
Pitch uw eigen artikelen op HARO en verzamel reacties voor uw eigen artikelen. U zult zien dat sociale versterking vanzelf plaatsvindt!
Niet doen:
Geld ruilen voor een link
Plaats een link op een website die alleen bestaat om inhoud met links te plaatsen
Vertrouw alleen op het bouwen van commentaar of forum links, hoewel ze, indien geplaatst binnen de juiste conversatie, waardevol kunnen zijn.
Enkele belangrijke resultaten van Linkbuilding Vlaanderen ’s Link-Building inspanningen
Tot slot denk ik niet dat deze gids voor linkbuilding compleet zou zijn als ik mijn woorden niet kon staven met echte resultaten.